Новації у сфері застосування реєстраторів розрахункових операцій

Тростянецьке управління ГУ ДПС у Вінницькій області інформує платників податків про новації, що запроваджуються із введенням у дію законів України «Про внесення змін до закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг», та на виконання Указу Президента України від 17 жовтня 2019 року № 761/2019 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення сприятливих умов для діяльності фізичних осіб - підприємців»
Реєстраторами розрахункових операцій можуть бути як звичайні пристрої (POS-термінали), так і програмні (ДПС безкоштовне програмне рішення). Відзначимо, Президент вже зобов'язав Кабмін з 1 січня 2020 року дати можливість платникам податків тестувати безкоштовне програмне забезпечення при здійсненні розрахункових операцій.
Розрахунковим документом може бути касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо, що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ, QR-код) або заповнений вручну.
Хто зобов'язаний використовувати РРО?
РРО не будуть застосовуватися платниками єдиного податку першої групи
До 1 жовтня 2020 РРО не застосовуються платниками єдиного податку другої - четвертої груп незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких в не перевищує 1 млн. гривень, крім реалізації:
· технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту;
· лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я.
Тобто ФОП з доходом менше 1 млн. грн. на рік до 01 жовтня 2020 року не застосовують РРО.
З 1 жовтня 2020 року правила запрацюють для так званих "груп ризику":
· реалізація товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
· реалізація технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту;
· реалізація лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я;
· реалізація ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
· роздрібна торгівля уживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД);
· ресторани, кафе, ресторани швидкого обслуговування, крім продажу води, молока, квасу, олії та живої риби з автоцистерн, цистерн, бочок і бідонів; страв та безалкогольних напоїв у їдальнях і буфетах загальноосвітніх навчальних закладів і професійно-технічних навчальних закладів під час навчального процесу;
· турагенства і туроператори;
· готелі та подібні місця тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
· реалізація текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
У разі перевищення обсягу доходу 1 млн. гривень, застосування РРО стає обов'язковим і починається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, і триває у всіх наступних податкових періодах.
З 1 січня 2021 року РРО застосовуватимуть всі платники єдиного податку II - IV груп
ФОП другої групи збільшать ліміт річного доходу
З 1 січня 2021 року річний ліміт доходу платників єдиного податку другої групи підвищується з 1,5 млн. грн. до 2,5 млн. грн.
Розширено перелік підприємців, які не можуть бути платниками єдиного податку
З 20 жовтня 2019 року не можуть бути платниками єдиного податку І-ІІІ груп підприємці, які здійснюють діяльність:
· з надання послуг фіксованого телефонного зв'язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв'язку (місцевого, міжміського, міжнародного);
· діяльність з надання послуг фіксованого телефонного зв'язку з використанням бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв'язку (місцевого, міжміського, міжнародного);
· діяльність з надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв'язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв'язку;
· діяльність з надання послуг з технічного обслуговування і експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- та радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж.
Як і коли запрацює механізм «кешбек»?
З 1 жовтня 2020 року покупці зможуть скаржитися на видані їм чеки з порушеннями, але тільки на покупки від 850 грн.
Подати скаргу можна буде виключно через свій Електронний кабінет платника податків, після проходження електронної ідентифікації, з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Компенсація буде перераховуватися за рахунок штрафних (фінансових) санкцій, застосованих за результатами перевірки скарги, і складе 100% вартості придбаних товарів (робіт, послуг), зазначених у скарзі.
Така компенсація виключена з оподатковуваного доходу фізособи. Тобто, отримавши відшкодування покупець не повинен буде з нього сплачувати податки.
Що зазначатиметься у скарзі:
· ПІБ, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта, номер засобу зв'язку;
· дата придбання товарів (робіт, послуг);
· найменування та вартість придбаних покупцем товарів (робіт, послуг), найменування та/або податковий номер продавця, адреса господарської одиниці продавця або адреса місця придбання товарів;
· у разі придбання товарів через інтернет - також зазначається сайт;
· перелік документів, отриманих покупцем (споживачем) від продавця товарів (робіт, послуг) разом з придбаним товаром (роботою, послугою);
· інформація про розрахунковий документ;
· номер банківського рахунку покупця (споживача), на який може бути перерахована компенсація.
До скарги обов'язково додаються електронні копії документів або копії документів, отримані шляхом сканування отриманих покупцем від продавця товарів (робіт, послуг) разом з придбаним товаром (роботою, послугою), про які йдеться у скарзі
№ п/п
|
Тези |
Аргументи |
1.
|
Вимоги про застосування РРО не змінюють базових критеріїв застосування спрощеної системи оподаткування |
Закони не встановлюють для платників єдиного податку нових вимог щодо будь-якої обов’язкової форми обліку товарів (виключення: реалізація технічно складних побутових товарів, лікарських засобів, ювелірних виробів). За відсутність документів на товар нові штрафи Законом про РРО не запроваджуються. Підприємець в будь-якому випадку має обліковувати проданий товар «для себе», щоб визначати результати власної діяльності. Програмне забезпечення програмних РРО буде інтегруватись із бухгалтерськими, іншими програмами, зокрема, в частині створення та ведення номенклатури товарів. |
2.
|
Дія нових законів не поширюється на мікробізнес, тотальної фіскалізації не буде |
Нові правила застосування РРО не зачіпають: - спрощенців І групи ( річний дохід до 300 тис. грн); - фізосіб, які продають на ринку вживані речі, продукти власного підсобного господарства. - кількість суб'єктів господарювання, на яких буде поширений обов'язок по застосуванню РРО, виходячи зі специфіки їх діяльності, за підрахунками (виходячи із задекларованих видів основної діяльності) може складати лише 40-50% від загальної кількості, тобто 450 - 560 тис. осіб. |
3.
|
Розширюються можливості використання спрощеної системи оподаткування |
З 1 січня 2021 року збільшується граничний обсяг доходів платників єдиного податку ІІ групи - з 1,5 млн. грн. до 2,5 млн. грн. Покращується ситуація для підприємців із розмірами доходу, близькими до граничних для групи ІІ. Спрощенці II групи сплачують до 20% мінімальної заробітної плати (зараз це 834,60 грн.), а платники єдиного податку III групи - 3% від обороту "плюс" ПДВ, або 5% від обороту. |
4. |
Використання РРО стає простішим, дешевшим, швидшим |
Програмний РРО: - буде безкоштовне повнофункціональне рішення від ДПС, в тестовому режимі (для отримання пропозицій щодо покращення функціоналу) - після 1 січня 2020 року, повнофункціональне, доопрацьоване - з 1 квітня 2020 року; - можна буде встановити на будь-який гаджет і зекономити на придбанні традиційних касових апаратів та їх обслуговуванні; - передбачає виключно онлайн реєстрацію через Електронний кабінет; - передбачає онлайн передачу (отримання) даних до фіскального серверу контролюючого органу; - за запитом користувача передбачає автоматичне створення Z-звіту (періодичного звіту) засобами фіскального серверу або засобами програмного РРО; - дозволяє виключити послуги інформаційних еквайєрів, якими передаються дані РРО; - дозволяє працювати в режимі offlіnе (до 36 годин разово та не більше 168 годин протягом календарного місяця), надіслати до ДПС дані про здійснені розрахункові операції після завершення режиму offlіnе. ДПС надаватиме інформаційну підтримку щодо реєстрації та застосування програмних РРО. Суб’єкт господарювання на свій власний вибір може використовувати або класичний, або програмний РРО в залежності від своїх потреб. Патники податків можуть використовувати будь-який представлений на ринку програмний РРО в залежності від своїх фінансових можливостей та функціональних потреб. |
5. |
Ціни через запровадження РРО не зростуть |
ДПС надаватиме своє програмне рішення платникам податків безкоштовно. Технічна підтримка програмного рішення ДПС здійснюватиметься в межах встановленого фінансування. |
6. |
Покупець не зможе використовувати систему «кеш-бек» у нечесній конкурентній боротьбі |
Для подання скарги про недійсний фіскальний чек заявник має ідентифікувати себе через приватну частину Електронного кабінету. Застосовувати штраф лише по факту надходження скарги буде неможливо - податкові органи мають довести, що продавець дійсно допустив порушення - встановити відсутність або недостовірність такого розрахункового документу. Податкова служба, в першу чергу, оцінюватиме достовірність документів, доданих до скарги, а не лише правомірність дій продавця по відношенню до покупця. Оскаржувати чек можна за умови загальної суми покупки понад 850 гривень. ДПС вже реагує на заяви покупців щодо «нефіскальних» чеків, надіслані письмово, однак часом складно ідентифікувати такого заявника та оцінити обґрунтованість його скарги. |